Vragen?

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen. Heb je na het lezen van deze vragen en de rest van onze website nog een vraag, neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar hallo@blomutrecht.nl.

1. Hoe schrijf ik mij in voor BloM?
We werken met een wachtlijst. De wachtlijst is door het grote aantal aanmeldingen momenteel gesloten. Hou de website in de gaten om te zien wanneer ‘ie weer opengaat.

2. Kost het geld om mij in te schrijven als geïnteresseerde?
Het kost €10,00 per jaar om je in te schrijven voor een woning en op de wachtlijst te blijven staan. We krijgen immers geen vergoeding van Mitros voor de kosten die wij maken om zo’n wachtlijst op te stellen, informatiemiddagen te organiseren etc. Op deze manier kunnen we die kosten dekken.

3. Wat voor woningen heeft BloM?
Er zijn twee- en driekamerappartementen in BloM. De driekamerappartementen hebben een externe berging. Alle woningen zijn even duur. Ook zijn alle woningen nul-op-de-meter en wekken dus evenveel energie op als dat ze verbruiken.

4. Hoeveel kans maak ik op een woning?
We werken met een wachtlijst en daar staan veel mensen op. Als je je nu inschrijft, sluit je achteraan. Dat kan betekenen dat je dus even op een woning moet wachten.

5. Ik woon al in een sociale gezinswoning. Kan ik woningruil doen met een appartement bij jullie?
We doen niet aan woningruil, maar laat je een sociale gezinswoning achter, dan bestaat er kans dat je korting krijgt op je huurbedrag. Voor vragen over deze regeling kun je contact opnemen met Mitros.

6. Ik ben 50+. Is dit project iets voor mij?
Jazeker, mits je je kunt vinden in onze manier van wonen! Wij streven naar een mooie leeftijdmix, dus iedereen is van harte welkom.

7. Ik heb kinderen. Zijn de appartementen daar geschikt voor?
Uiteraard! Er zijn appartementen met zowel twee als drie kamers. Als je je kan vinden in onze manier van wonen, dan is iedereen van harte welkom. Rondom het wooncomplex komen groenstroken met speeltoestellen voor kinderen.

8. Hoeveel mag je maximaal verdienen om in aanmerking te komen voor een woning?
Je inkomen moet onder de huurtoeslaggrens liggen. Dat betekent dat je in je eentje minder dan ongeveer 22.000 euro moet verdienen, en met z’n tweeën minder dan ongeveer 30.000 euro. De inkomenseisen veranderen per jaar en de bedragen die hier staan, kloppen dus niet precies. Voor meer vragen over je inkomen kun je terecht bij Mitros.

9. Ik verdien teveel om in aanmerking te komen. Zijn jullie strikt in de inkomensgrenzen?
Ja, dat is een harde eis waar wij niet omheen kunnen. Mitros zal dit ook controleren. Geef je je dus op met een te hoog inkomen, dan zal je helaas niet in BloM kunnen gaan wonen.

10. Wat is EPV en wat zijn de servicekosten?
EPV staat voor energieprestatievergoeding. Verhuurders van energieneutrale woningen kunnen een vergoeding vragen voor het feit dat je geen energielasten hebt. Het is als het ware een huur voor de zonnepanelen die op ons dak staan en die de bewoners mogen gebruiken. Bij ons project gaat het om €1,00 per vierkante meter woonoppervlak per maand. Daarbovenop komen nog servicekosten van €12,50 en contributie aan de vereniging van €15,00 per maand.

11. Wat is zelfbeheer precies?
Lees op deze pagina wat het zelfbeheer inhoudt binnen ons woonproject.

12. Zijn de gemeenschappelijke taken verplicht?
Een belangrijk onderdeel van dit woonproject is dat een groot deel in zelfbeheer is. Wij verwachten dan ook van elke bewoner daar een actieve bijdrage in levert. Dus in die zin: ja. We selecteren hier ook op bij de toewijzing.

13. Zijn er parkeerplekken bij het wooncomplex in de buurt?
Binnen het wooncomplex hebben we tien parkeerplekken. Je kunt een eigen parkeerplek huren voor €25,00 per maand.

14. Waar kan ik meer informatie vinden over energieneutrale sociale huurwoningen?
Het Rijk heeft er veel over geschreven; kijk hier maar eens.

15. Kan ik met vragen over huurtoeslag bij jullie terecht?
Nee, daar hebben wij helaas ook niet genoeg kennis over. Daarvoor neem je contact op met de Belastingdienst.

16. Wie controleert mijn inkomensgegevens en inschrijving bij WoningNet?
Wij doen als vereniging de eerste check: zijn de gegevens compleet en zijn de juiste stukken toegestuurd? Daarna controleert woningcorporatie Mitros de inschrijving bij WoningNet en de inkomensgegevens. Mitros moet als verhuurder immers ook akkoord gaan met de toewijzing. De vereniging heeft dus geen inzage in je inkomen.

17. Huur ik straks een woning van woningcorporatie Mitros of van Vereniging BloM?
De vereniging wijst de woningen toe, maar je tekent een huurcontract met Mitros.1

18. Ik ben alleen geïnteresseerd in een driekamerwoning, kan dat ook?
Wil je per se een driekamerwoning maar is er geen beschikbaar, dan kunnen we je op de wachtlijst zetten. Wel is het zo dat bewoners die al bij BloM wonen eerst binnen het complex mogen doorschuiven, mocht er een woning vrijkomen. De kans dat je meteen een driekamerwoning kunt huren is dus niet zo groot.

19. Wat doen jullie met mijn persoonsgegevens?
Wij vinden de privacy van onze bezoekers heel belangrijk. Daarom gaan we zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Wil je meer weten over onze privacyverklaring? Lees die dan hier.