There is nothing to show here!
Slider with alias homepage-mobiel not found.

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen. Heb je na het lezen van deze vragen en de rest van onze website nog een vraag, neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar hallo@blomutrecht.nl.

1. Hoe schrijf ik mij in voor BloM?
We werken met een wachtlijst. Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je je voor die wachtlijst kunt aanmelden.

2. Waarom kost het geld om mij in te schrijven als geïnteresseerde?
Het kost €10,- per jaar per kandidaatbewoner om je in te schrijven voor een woning en op de wachtlijst te staan. Samen met de vergoeding die wij krijgen van Mitros voor de kosten die wij maken om zo’n wachtlijst op te stellen, informatiemiddagen te organiseren etc., kunnen we op deze manier onze kosten dekken. We maken geen winst met je vergoeding.

3. Wat voor woningen heeft BloM?
Er zijn twee- en driekamerappartementen in BloM. De driekamerappartementen hebben een externe berging. Alle woningen zijn even duur. Ook zijn alle woningen nul-op-de-meter en wekken dus evenveel energie op als dat ze verbruiken.

4. Hoeveel kans maak ik op een woning?
We werken met een wachtlijst. Als je je nu inschrijft, sluit je achteraan. Dat kan betekenen dat je dus even op een woning moet wachten.

5. Ik woon al in een sociale gezinswoning. Kan ik een woningruil doen met een appartement bij jullie?
Dat kan alleen als je al in een sociale huuwoning in Utrecht woont. Je moet dan nog wel gewoon bij ons door onze aanmeldprocedure. Laat het ons weten als je van plan bent dit te doen.

6. Ik ben 50+. Is dit project iets voor mij?
Jazeker, mits je je kunt vinden in onze manier van wonen. Wij streven naar een mooie leeftijdsmix, dus iedereen is van harte welkom.

7. Ik heb kinderen. Zijn de appartementen daar geschikt voor?
Uiteraard! Er zijn appartementen met zowel twee als drie kamers. Als je je kunt vinden in onze manier van wonen, dan is iedereen van harte welkom. Achter het wooncomplex is een speeltuin met speeltoestellen voor kinderen en we hebben een binnentuin waar kinderen kunnen spelen.

8. Hoeveel mag je maximaal verdienen om in aanmerking te komen voor een woning?
Je inkomen moet onder de socialehuurgrens liggen. Voor de tweekamerwoningen (de enige woningen waar de wachtlijst voor openstaat) betekent dat voor 2022 dat je in je eentje minder dan €24.075 moet verdienen en met z’n tweeën in totaal minder dan €32.675. Mitros kijkt bij je aanmelding naar je inkomen over 2020, maar je kunt ze ook vragen naar je inkomen in 2021 of 2022 te kijken. De inkomensgrenzen stijgen elk jaar mee met de inflatie. Voor meer vragen over je inkomen kun je even contact met ons opnemen.

9. Ik verdien teveel om in aanmerking te komen. Zijn jullie strikt in de inkomensgrenzen?
Ja, dat is een harde eis waar wij helaas niet omheen kunnen. Geef je je dus op met een te hoog inkomen, dan zal je helaas niet in BloM kunnen gaan wonen.

10. Wat is EPV en wat zijn de servicekosten?
EPV staat voor energieprestatievergoeding. Verhuurders van energieneutrale woningen kunnen een vergoeding vragen voor het feit dat je geen energielasten hebt. Het is als het ware een huur voor de zonnepanelen die op ons dak staan en die bewoners mogen gebruiken. Bij ons project gaat het om €1,25 per vierkante meter woonoppervlak per maand. Daarbovenop komen nog servicekosten van ongeveer €13,50 per maand en een verenigingsbijdrage van ongeveer €15,00 per maand.

11. Wat is zelfbeheer precies?
Lees op deze pagina wat zelfbeheer inhoudt binnen ons woonproject.

12. Zijn de gemeenschappelijke taken verplicht?
Een belangrijk onderdeel van dit woonproject is dat een groot deel in zelfbeheer is. Wij verwachten dan ook van elke bewoner daar een actieve bijdrage aan levert. Dus in die zin: ja. We selecteren hier ook op bij de toewijzing.

13. Zijn er parkeerplekken bij het wooncomplex in de buurt?
Binnen het wooncomplex hebben we tien parkeerplaatsen. Je kunt een eigen parkeerplek huren voor iets meer dan €26,- per maand, maar op dit moment zijn alle parkeerplaatsen verhuurd. Buiten ons complex geldt betaald parkeren, en omdat we die tien parkeerplaatsen hebben, mag je geen parkeervergunning voor de wijk aanvragen.

14. Waar kan ik meer informatie vinden over energieneutrale sociale huurwoningen?
Het Rijk heeft er veel over geschreven; kijk hier maar eens.

15. Kan ik met vragen over huurtoeslag bij jullie terecht?
Ja, dat kan. Wij zijn alleen geen belastingexperts, dus het kan zijn dat we je doorsturen naar de Belastingdienst.

16. Wie controleert mijn inkomensgegevens en inschrijving bij WoningNet?
Wij doen als vereniging de eerste check: zijn de gegevens compleet en zijn de juiste stukken toegestuurd? Daarna controleert woningcorporatie Mitros de inschrijving bij WoningNet en de inkomensgegevens. Mitros moet als verhuurder immers ook akkoord gaan met de toewijzing.

17. Huur ik straks een woning van woningcorporatie Mitros of van Vereniging BloM?
De vereniging wijst de woningen toe, maar je tekent een huurcontract met Mitros. Alle huurzaken regel je dus ook gewoon nog steeds met Mitros, maar omdat we samen sterker staan, kunnen we veel dingen makkelijker met Mitros regelen of afspreken.

18. Ik ben alleen geïnteresseerd in een driekamerwoning. Kan dat ook?
Driekamerwoningen zijn nu niet beschikbaar. Wil je per se een driekamerwoning, dan kunnen we je op de wachtlijst zetten. Wel is het zo dat bewoners die al bij BloM wonen binnen het complex mogen doorschuiven, mocht er een woning vrijkomen. De kans dat je meteen een driekamerwoning kunt huren is dus erg klein.

19. Wat doen jullie met mijn persoonsgegevens?
Als je je aanmeldt voor een woning in BloM, hebben we natuurlijk ook persoonlijke gegevens van je nodig; in sommige gevallen zelfs gevoelige gegevens, zoals je inkomen. Wij gaan daar heel zorgvuldig mee om. Wil je meer weten over onze privacyverklaring? Lees die dan hier.